Thursday, February 02, 2012

Heart has 4 chambers (Siri 2)

kebaikkan dan kejahatan tidak pernah hidup bersama


Salam alaik,

Insyallah hari ini nak sambung cerita pasal heart hari tuh. Sebenarnya bukanlah nak cerita pasal heart sangat pon tapi ini sekadar lebih kepada perumpamaan. Perbandingan. Jadi jangan expect ada cerita pasal jantung yang terlampau anatomic mahupun physioc =D

Jadi, jom kita revise balik post yang lepas:


1. Bahagian kiri dan kanan jantung tidak bercampur.
2. Mempunyai aliran darah yang tetap dan tersendiri.
3. Mempunyai valve yang menyekat pengaliran darah ke belakang.


"APA AKAN JADI JIKA 3 FAKTA DI ATAS TIDAK BERFUNGSI SEPERTI KEADAANNYA SEKARANG?"


Jika sistem badan berlaku kerosakkan, dalam dunia medik kita panggil sebagai, 'pathophysiology'. *apa bezanya dengan pathology?* Sebarang kerosakkan akan menyebabkan berlaku syndrome-syndrome tertentu ataupun mungkin boleh membawa pada penyakit.

Namun hari ini bukanlah itu yang kita mahu lihat, kita mahu lihat aplikasi perkara-perkara di atas dalam kehidupan kita sebagai hamba Allah semestinya. Insyallah.

Mari mulakan.

1. Bahagian kiri dan kanan jantung tidak bercampur.

Darah dalam bahagian kira dan kanan jantung, tidak bercampur. Ia dipisahkan dengan septum. Sebelah kiri lebih pada darah yang pekat dengan oksigen manakala disebelah kanan kepekatan oksigen adalah sangat sedikit. Dua jenis darah ini tidak boleh bercampur, buruk akibatnya nanti.

Maka di sini apa yang boleh kita lihat? Dua benda yang berbeza dan berlawanan tidak boleh dicampurkan dalam satu tempat dalam satu masa bukan?

Maka teori yang sama jugalah kita guna pakai dalam memisahkan antara perkara positif dan perkara negatif. Kejahatan dan kebaikkan. Dua perkara itu tidak boleh bercampur sebagaimana darah di dalam jantung kita. Cas positif dan negatif adalah berlawanan antara satu sama lain.

Terdetik ketika duduk bersama bulatan yang lepas. Kami membincangkan pasal kebatilan dan kebaikkan. Bagaimana kebatilan dan kebaikkan itu tidak bercampur. Ibarat air dengan minyak, ibarat kutub utara dan selatan, timur dan barat, ibarat ikan yang hidup di laut dengan ayam yang hidup di darat. Segala-galanya tidak bercampur.
  
Kebatilan dan kebaikkan itu terpisah!

Maka di sini satu lagi persoalan timbul, bagaimana memastikan antara kebatilan dan kebaikkan itu terpisah? bagaimana langkahnya mungkin?


Final lagi 7weeks, doakan ya =)

Sekadar itu sahaja. Persoalan yang tertinggal itu jika anda tahu, silalah kongsi. Jika saya ingat akannya i'allaha kan dilakarkan lagi.


"Kebaikkan dan kejahatan merupakan dua perkara berlainan namun mengisi tempat yang sama. Kedua-dua elemen tersebut adalah elemen yang mengisi ruang yakni hati. Seperti mana air yang diisi ke dalam gelas begitulah juga 2 elemen itu diisi ke dalam hati. Yang pasti yang 1 elemen sahaja yang boleh mengambil tempat. Jika diri masih melakukan kejahatan maka muhasabahlah kerana boleh jadi diri belum cukup dalam melaksanakan kebaikkan"

kerana kebaikkan dan kejahatan tidak mungkin berjalan bersama, seiring sejalan.




Moga Allah redha.

No comments:

Post a Comment